Hőmérsékletérzékelő esete a négyszámjegyű kijelzővel - 1. rész
2018. február 06. írta: hahópihehh

Hőmérsékletérzékelő esete a négyszámjegyű kijelzővel - 1. rész

Kellett tartanom egy kis technikai szünetet, kissé kiütött a meló, úgyhogy mire hazaértem, általában már csak a nevemet tudtam elmondani, bár néha még abba is belebakiztam, a hétvégi regenerálódás után viszont újra belevágok a blogírásba, hátha visszatér az IQ-m.

Szóval, miután megérkezett a Nagy Arduino Készlet és pikkpakk összeraktam az RGB ledet, úgy döntöttem, hogy egy nagyobb projektbe kezdek, amit első ránézésre is legalább két fejezetben fogok tudni megírni: hőmérsékletérzékelőt fogok összekötni egy négyszámjegyű hétszegmenses kijelzővel. Még a vezetékezés hagyján, de a programozás részét megérteni egész biztosan el fog tartani egy darabig (szerk.: nem kis harcok árán küzdöttem át magam a zavaroson, ami ML szerint persze, hogy tökegyértelmű három sor volt -.-).

Először is találni kell egy olyan leírást, amiben segítenek abban, hogy hogyan lehet kooperációra bírni a két alkatrészt, mert egyelőre csak olyat találtam, ami gépre írja ki a hőmérsékletet, nem kijelzőre. Edit: ML a reggeli kávézás közben mondta, hogy ő már megtalálta. Hát, ennyivel előrébb vagyok akkor :)

Na igen, előrébb lettem volna, ha nem egy már eleve innen-onnan összemásolt, felesleges parancsokkal teli valamit kaptam volna, amiből ki kellett volna hámoznom a lényeget, ami az én projektemhez szükséges. Nyilvánvaló hátránnyal indulok azokkal szemben, akik már átlátják, hogy milyen parancsok fogják működtetni a szerkezetüket, viszont az eredmény eddig sikeresen feledteti a nehézségeket.

Az egész ötlet amúgy onnan indult, hogy van egy kétéves gekkó gyártmányú albérlőm, aki ugyan annyira nem hisztis a hőmérsékletváltozásra, főként, hogy kiskora óta hozzá van szokva az éjjel-nappal stabil 30 fokhoz, és kissé nehezményezi, amikor tankönyv szerint követném a napszakhoz illő ideálisnak mondott hőmérsékletet, viszont ha tudnék neki programozni egy szabályzót, akkor éjszakára meg lehetne oldani a lámpájának ki-bekapcsolási kérdését, hogy legalább kb-ra vágja, hogy hány óra van.

Ennek első lépése, hogy találjunk valami iránytűt, ami megmutatja, hogyan kell összevezetékezni az Arduino-t a hőmérővel. Ez a lenti kép kissé átverős volt, mert először bonyolultnak tűnt, aztán gyorsan megvoltam vele, viszont kiderült, hogy picit elcsúsztam a breadboard értelmezésével, mert a két szélső különálló részt ugyanúgy keresztbe értelmeztem, mint a középső részt - senki ne kérdezze, hogy miért... -, ezért első körben az ellenállásokat valami teljesen máshova sikerült raknom, mint ahova kellett volna. Egy rövid facepalm után gyorsan kijavítottam a hibát, és a végeredmény egész baráti lett.

Azért, hogy ne legyen egyszerű a dolgom, a lila és a rózsaszín vezetékeket már alapból összecserélte a képen, és azok a kis kék vonalkák is eléggé zavaróak voltak a kijelző alatt. kijelzo.jpg

 Na mindegy, az enyém így néz ki, a buktatókat pirossal ki is emelem, hogy látható legyen, hol futottam rá az összes lehetséges banánhéjra:

1. kép, ez így egyszerű volt, az alsó lábakat kellett az Arduino-hoz kötni. Az egyik lábához tartozik egy ellenállás is, a többit csak a rajz alapján raktam a helyére.

img_2680.JPG

 2. kép avagy a probléma forrása. Itt már ki volt vezetve a külső tápsínre néhány láb helyhiány miatt, viszont ügyesen a belső rész logikáját követtem, és először vízszintesen raktam a vezeték mellé az ellenállást.

Mondjuk most átnézve elég viccesen sikerült ez a vezetékezés, dehát pindur ez a breadboard ahhoz, hogy a vezetékek is elférjenek és az OCD-m is csendben legyen.

Amit nem karikáztam be, de elég cuki ahhoz, hogy megemlítsem, az a fehér vezeték a kép alján, amit konkrétan a 25. sorba raktam, a hozzá tartozó kijelzőláb pedig a 20. sorban van, ezt a kettőt kötöttem össze ellenállással. Tetszik, hogy kb. akárhova lerakhatom, ahová még elér az ellenállás :)

masodik_kep.jpg

A hőmérő pofonegyszerű amúgy, egy LM35-re passzoló leírás kellett csak, hogy a három lábának hova tartson a vezetékezése az Arduino-n, bár azért felhívták a figyelmet arra, hogy ha fordítva rakjuk le a hőmérőt, akkor egy kisebb szelet szalonna és kenyér is legyen előkészítve, mert gyorsan forróvá válik a helyzet, úgyhogy úgy öt percig szorongattam a hőmérőt, hogy biztos nem forrósodik túl, hiába mondta ML, hogy az viszonylag gyorsan kiderül.

A képen gyönyörűen nem látszik, hogy van egy 5V pirossal, egy föld feketével, valamint egy A0 kékkel.

img_e2791_1.JPG

A programozást folytatom a következő résszel, úgyis annyit kellett hegeszteni a kódokon, hogy az megérdemel egy külön fejezetet.

E.

A bejegyzés trackback címe:

https://nemertekalovakhozdeazertvanegy.blog.hu/api/trackback/id/tr7813610111

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Viliavereb 2018.02.08. 10:22:03

Előre bocsájtom én is tök amatőr, kezdő vagyok. Korábban programozgattam is. Érdekelt az elektronika nagyszerű dolognak tartom a fenti eszközt mindenféle házi projekt megvalósításához.
Ez így tökjó de, ha már 1-2 relét szeretnél kapcsolgatni vele nem lesz üres lábad az UNO-n.
Relék a világítás és fűtés kacsolához kellenek. Hamar elfogy a szabad láb ha mindet az Arduino-ra bízol, érdemes inkább használni a multiplexelést.
Nem tudom van-e csomagban 74HC595N shift regiszter IC?
Egy ilyen IC alkalmas ara hogy egy 7 szegmenses egységet 2 lábbal lehessen meghajtani.
Vagy 4x7 szegmenst 6 lábbal.
Találtam néhány leírást:
www.circuitstoday.com/arduino-and-7-segment-display
randomnerdtutorials.com/arduino-temperature-displayed-on-4-digit-7-segment/
slab.concordia.ca/2009/arduino/shift-registers/
Üdvözlettel:
Vilmos

hahópihehh 2018.02.08. 10:42:32

jaja, van shift register, amikor futófényt csináltam, akkor használtam is, csak még annyira az elején vagyok ennek a programozósdinak, h egyelőre csak másolom a neten talált kezdő feladatokat, ne tévesszenek meg a nagyratörő terveim :D viszont tök jók ezek a linkek, értem, amiket irnak, úgyh könyvjelzőzöm is őket, köszi! :)

Viliavereb 2018.02.08. 14:07:14

Szívesen!

Én is elraktam őket!
süti beállítások módosítása